Astro: Syurga Itu Bukan Mudah







Cinta & Setia, Dusta dan Derita
Drama ni mendapat kritikan netizen kerana kontroversi adegan yang tidak sepatutnya! Drama ni boleh da diklasifikasikan sebagai 18sx

Sinopsis:

Mengisahkan tentang Aileen, wanita yang mempercayai bahawa cinta dan kesetiaan kepada suami merupakan kunci ke “Syurga”. Dia disatukan dengan Farid, yang digambarkan sebagai suami yang sempurna dari segi agama dan tanggungjawab keduniaan telah mula menampakkan identitinya yang disembunyikan disebalik perwatakan yang baik.

Tingkah laku jahat Farid mengubah kehidupan perkahwinan mereka menjadi seperti “neraka” dan mendatangkan lebih banyak rintangan dan cabaran kepadanya selepas merungkai sisi gelap suaminya yang terlibat dengan sebuah kumpulan yang dipanggil ‘Alpha Male Society’.


Watak Pelakon 

Amir Ahnaf sebagai Farid

Anna Jobling sebagai Aileen

Dynas Mokhtar sebagai Umira

Fadhli Masoot sebagai Arman

Alya Iman sebagai Fara

Dian P Ramlee sebagai Aminah



KONOTASI LUCAH YANG SEDANG DINORMALISASIKAN.
1. Tular di Tiktok dua babak dari drama tajuk W (VIU) dan drama Syurga Itu Bukan Mudah (Astro)
Drama W
2. Pertama ~ babak ala-ala cium mulut tapi dilapik dengan kain.

3. Kedua ~ babak pelakon lelaki dengan wajah sedang menikmati keseronokkan akibat seorang wanita duduk bawah mejanya sedang ‘buat projek’. Bila wanita itu keluar dari meja wanita itu menyebut dalam dialoqnya “Wow! You are the first guy yang boleh maintain relax bila i buat kerja”.
4. Kedua babak ini membawa konotasi lucah yang tidak sepatutnya ada dalam drama Melayu di tv tempatan.
5. Station tv dan penerbit sudah semakin berani membuat provokasi untuk melihat sejauh mana KDN dan LPF boleh bertindak ke atas mereka.
6. Mereka bukan tidak tahu babak babak seperti itu bertentangan dengan nilai yang dipegang oleh penonton yang beragama Islam.
7. Mereka tahu ~ tapi sengaja nak ‘test market’.
8. Kita sebagai penonton Melayu juga berhak untuk menunjukkan sikap dan menyatakan pendirian.
‘Kemaruk kejar rating boleh menghilangkan rasa berdosa’.
Kredit : Zabidi Mohamed





Comments